Intellektuaalne vara on ettevõtte väärtuse kõige maitsvam osa.
Ettevõtte väärtus koosneb laias laastus kolmest komponendist – vara, raha (kasumi tootmise perspektiiv) ja positsioon. Kõige maitsvam sealhulgas on intellektuaalne vara.
Intellektuaalne vara ei pruugi bilansis alati all olla vara, vaid võib ka liigituda raha või positsiooni alla või hõlmata kõiki kolme natuke.
Miks maitsev? Intellektuaalsetele väärtustele ja oskustele on väga subjektiivne väärtuse hinnalipikut külge panna. Mis teeb selle raskesti mõõdetavaks ja hinnatavaks. Rasked ja segased olukorrad aga pakuvad rohkelt võimalusi.
Aitame sul arendada, kasvatada ja kaitsta oma intellektuaalset omandit. Kas oled huvitatud?
Kaubamärk
Kaubamärk on sinu enda väljamõeldis, mis võib olla mis tahes sõna, fraas, sümbol, kujundus või nende kombinatsioon, mis identifitseerib sinu kaupasid või teenuseid. See on tunnus, mis tekitab esmase mulje.
Patent
Patent on riiklikult registreeritud kaitse sinu leiutise või kaubamärgi kuuluvuse, müümise ja kasutamise kohta.
Copyright
Autoriõigused kaitsevad originaalseid autoriteoseid, nagu maalid, fotod, muusikalised kompositsioonid, helisalvestised, arvutiprogrammid, raamatud, ajaveebipostitused, filmid, arhitektuuriteosed ja näidendid. Kauba tootmise või teenuse osutamise oskusteabe kasutamist saab litsentseerida.
Litsents
Kasutusõigust, mille autor, autoriõigusega kaasnevate õiguste omaja või tööstusomandi eseme omanik annab litsentsisaajale oma intellektuaalse omandi kasutamiseks, kusjuures kitsalt ja määratletult.
Bränd
Bränd on toode, teenus või kontseptsioon, mis eristatakse avalikult teistest toodetest, teenustest või kontseptsioonidest, nii et seda saab hõlpsasti edastada ja turustada. Bränd ei ole ainult CVI, bränd on terviklik story mis sinu kauba või teenusega kaasas käib.
Frantsiis
Korralikus frantsiisis sisalduvad kõik eelnevalt loetletud intellektuaalse vara vormid, pluss need on omavahel seostatud ja terviklikuks ärimudeliks vormitud. Frantsiis on justkui ärisaladus, mille annad ise vabatahtlikult teistele kasutada. Frantsiis on ärimudeli rendile andmine ehk bränditud intellektuaalomand kuidas kasumit teenida.
FRANTSIIS on kõige täiuslikum intellektuaalomandi vorm ettevõtluses. Kui te soovite suhteliselt väikese investeeringuga siseriiklikult või rahvusvaheliselt oma brändi levitada ja oma turgu kasvatada, siis tasub mõelda frantsiisi peale ja sellele kas teie äri on frantsiisitav.
Frantsiis on ÄRISÜSTEEMI rendile andmine, juriidiline ärikokkulepe, mille järgi frantsiisivõtja saab frantsiisilepingus sätestatud tingimustel õiguse kasutada frantsiisiandja ärikontseptsiooni, tema kaubamärki, tarneahelat, turunduskanaleid ja intellektuaalset omandit.
Frantsiisiandjale on frantsiis kasvamise, laienemise, brändi levitamise (brändi kindlustamise) ja oma ettevõtte väärtuse tõstmise võimalus.
Frantsiisivõtjale on frantsiisi portfelli mitmekesistamise ärivõimalus.
Me oleme Eestis koostööpartner rahvusvahelisele frantsiisinõustamise firmale Francorp Baltic francorpbaltic.com
Pakume nõustamist, teadmisi ja kogemusi kõigi frantsiisikontseptsiooni osade valmistamisel. Aitame frantsiisi müügil ja läbirääkimistel potentsiaalsete frantsiisivõtjatega. Lepingud (frantsiisileping, NDA, LOI jt) koostame koostöös tunnustatud juristidega. Soovi korral teevad tehnilist teostust (graafiline disain, veebiarendus, multimeedia) projektipõhiselt vastava ala spetsialistid. ITS/Francorp Baltic seob kogu kontseptsiooni kokku tervikuks, toetades kommerts-, finants, due diligence alase nõu ja kogemustega. Kaasame Francorpi rahvusvahelist kogemust, võrgustikku ja aastate jooksul kogunenud infobaasi.
Ärisüsteemi terviklikus
Frantsiisi puhul ei ole tähtis ainult kaubamärk või CVI. Frantsiis on ennekõike tervikliku ärikontseptsiooni brändimine. Kõik mis on eduka ettevõtte toimimiseks vajalik on frantsiisi raames vaja piltlikult patendeerida.
- töökorraldus
- tarneahel
- hankeahel
- finantseerimine
- turundus
- müük
- klienditeenindus
- arendus
Frantsiiside arendus
Frantsiisikontseptsioon ei ole ainult juriidiline litsentsileping. Litsentsileping ei ole frantsiisileping. Frantsiisileping on frantsiisikontseptsiooni üks osa. Frantsiisikontseptsioon koosneb järgmistest osadest (dokumentidest):
- Frantsiisi strateegia (Franchise Strategy);
- Frantsiisi käsiraamat (Operations Manual);
- Frantsiisi disainiraamat (Design Book);
- Frantsiisi brändiraamat (Brand Book);
- Frantsiisi turundusstrateegia ja turundusmaterjalid (Marketing Strategy and Materials);
- Frantsiisivõtja koolitusprogramm (Franchisee Training Program);
- Kõik need osad seotakse lõpuks frantsiisilepinguga (Franchise Agreement)
(Erilistel juhtudel võib vaja minna veel mingeid teisi spetsiifilisi osasid-dokumente)
Kaaludes, kas frantsiis on sobiv ärimudel laienemiseks, mõelge, kas teie äri on …
- … töötav prototüüp.
Frantsiisitav äri peab olema piisavalt suur ja pikaealine, et oleks jõudnud ennast tõestada. - … kasumlik.
Frantsiisitav äri peab tooma frantsiisivõtjale jätkuvalt ja planeeritavalt kasumit. - … lihtsasti majandatav ka võhikule.
Frantsiisitav äri peab olema õpetatav, mitte keeruline spetsialistide privileeg. - … lihtsasti arusaadav laiale klientuurile.
Frantsiisitav äri ja bränd peavad olema turundatavad: äriidee peab olema klientidele kommunikeeritav ja atraktiivne. - … paljundatav (kloonitav).
Ärikontseptsioon peab töötama ühtmoodi hästi teises linnas, teises riigi otas või kaugel teise kultuuriruumiga maal.
Igas ettevõttes on intellektuaalne vara olemas. See võib olla peidus või talle ei ole tähelepanu pööratud. Aitame selle üles otsida ja väärtust anda.